// Basic Instrument.

De Enroute-IR (Instrument Rating) is een extra kwalificatie voor mensen die reeds in het bezit zijn van een PPL licentie. Houders van deze kwalificatie mogen hiermee het enroute gedeelte van hun vlucht doen onder IMC meteorologische omstandigheden als IFR maar het opstijgen en landen dient te gebeuren onder VMC condities als VFR. Dit zorgt ervoor dat de mogelijkheden om vooral langere navigatievluchten aanzienlijk vergroot worden omdat het weer minder een invloed heeft.

Wat zijn de vereisten?

  • Een geldige PPL licentie
  • Minstens 20 uren overland navigatie als PIC
  • Een Medisch certificaat klasse 2 met IR audiometrie
  • Een night rating (niet verplicht)

Wat houdt de opleiding in?

Deze opleiding omvat zowel een theorie als een praktijkgedeelte. Het theoriegedeelte wordt net zoals onze andere cursussen via distance learning gegeven, zodat iedere kandidaat aan zijn eigen tempo kan studeren. Na het theoriegedeelte zijn er ook verplichte theorie examens.

Parallel naast de theorieopleiding zal ook de praktijkopleiding doorgaan. Deze wordt ook gegeven op onze uiterst moderne Cirrus SR22 en met zeer ervaren instructeurs die hiernaast ook nog professioneel piloot zijn bij ASL. Wanneer beide afgewerkt zijn zal de kandidaat zijn praktisch examen kunnen afnemen om de opleiding af te werken.

  • Leer op een veilige manier vliegen in mindere weersomstandigheden.

  • Doe uw training op onze performante en zeer geavanceerde Cirrus SR22.

  • Theoriecursus op basis van zelfstudie.

// Full-IR.

Tijdens je vliegopleiding leer je eerst te vliegen op zicht. Dat is natuurlijk prima, maar beperkt wel je mogelijkheden. Aan zichtvliegen, oftewel visual flight, heb je namelijk niets als er door bewolking of mist niks te zien is.
In dat geval komen je instrumenten van je board computer van pas. Daarmee kun je onder bijna alle omstandigheden vliegen, dus ook bij slecht weer. Om te mogen vliegen op basis van je instrumenten (dit noem je ook wel instrumentvliegen), heb je een Instrument Rating nodig.

Instrument Rating

De Instrument Rating is misschien wel de belangrijkste kwalificatie die er is. Tenzij je van plan bent om de rest van je leven uitsluitend met stralend weer te gaan vliegen, is deze rating eigenlijk voor iedere piloot een must. IR geeft je niet alleen meer vrijheid om te vliegen wanneer je maar wilt, maar verhoogt ook je vliegcompetentie en daarmee je veiligheid. De IR is een verplicht onderdeel van de ATPL-opleiding. Daarnaast zijn er veel sport- en beroepsvliegers die deze rating halen als aanvulling op hun PPL- of CPL-brevet.

De cursus omvat volgende onderdelen:

  • Precision and non-precision instrument approaches
  • Missed approach procedures
  • Standard instrument departures
  • Vliegen op airways
  • Standard instrument arrivals en noodprocedures in Instrument Meteorological Conditions (IMC)
  • Holdings (VOR, NDB)
  • Intercepties (VOR, NDB)
  • Procedure turns
  • DME arcs
  • Circling approaches

Het verloop van de cursus ziet er als volgende uit:

  • 35 uur instructie in de FNPT2 Cirrus SR22 flight simulator met Garmin G1000 glass cockpit. Je kunt alle IR uren eventueel ook “real-time” trainen in Antwerpen
  • 15 uur instructie in de Cirrus SR20 (G1000)
  • 15 uur briefings, met de benodigde documenten en manuals;
  • 1 skill test
  • Ingangseisen Single Engine IR

Om aan de praktijkopleiding IR te mogen deelnemen, moet je voldoen aan de volgende ingangseisen:

  • In het bezit van een PPL-brevet of een CPL-brevet (met nachtkwalificatie als je ook ’s nachts wil vliegen)
  • In het bezit van een Single Engine Piston (SEP) Rating
  • 50 uur vliegervaring als PIC met crosscountrynavigatie in dezelfde klasse Single Engine Piston
  • Geslaagd zijn voor het IR-theoriegedeelte (ATPL-opleiding of EASA PART-FCL Instrument Rating)
  • Geldig medisch certificaat EASA klasse 1 of klasse 2 met IR check
  • Leer op een veilige manier vliegen in mindere weersomstandigheden.

  • Doe uw training op onze performante en zeer geavanceerde Cirrus SR22.

  • Theoriecursus op basis van zelfstudie.